Monday 18 November 2013

NOVEL RAMLEE AWANG MURSHID

Assalammualaikum...

kalau orang tanya aku, "kau suka baca novel"

aku akan jawab, "yup! aku suka, tapi, bukan novel cintan cintun yang merapu tu, novel ramlee awang murshid yang aku pilih"

korang nak tau kenapa?

sebab kebanyakkan novel hasil nukilan ramlee awang murshid ni, lebih kepada penceritaan pengembaraan menuju iman dan takwa...

dan yang paling penting, dia sangat suka buat cerita yang bersifatkan pembunuhan...

setiap plot yang dihasilkan macam movie, serius! walaupun agak berat, tapi, kalau rasa-rasa tak nak otak jadi tepu, lebih baik kau baca novel ramlee awang murshid, otak kau berjalan ooo..

novel pertama yang aku baca, sunan musafir... dalam banyak-banyak watak tu, paling minat sekali adalah watak mariam.. daripada menjadi balu bangsawan kepada muslimah sejati.. itu yang paling terkesan dalam hati aku sampai sekarang..

tahun 2013 ini, beliau telah menghasilkan sebuah novel yang bertajuk MAGIS


kisah dia simple je, tapi perjalanan cerita dia yang jauh, walaupun permulaan cerita dia yang agak lambat but, masuk je dunia magis, terus aku tak boleh berhenti baca, hahaha~

dalam magis ini, akan ada watak ryu-watanabe,sunan,carlos, enjim dan mikhail ditemukan dalam dunia magis atau dalam erti kata lain dunia akhir zaman, dimana akan munculnya dajal untuk memusnahkan umat islam, 

yang paling aku terkesan di sini, pada dunia akhir zaman, bangsa melayu akan terpupus, sampai sekarang aku terfikir kenapa ye? SUBHANALLAH,

aku tertarik dengan watak si nenek bongkok tiga, ye, pada mulanya, aku ingatkan itu adalah makhluk jahat yang nak menyerang diorang, tapi, rupanya, itu la bumi, terus teringat, pada zaman Rasullullah S.A.W, Baginda ada menyamakan bumi dengan si nenek bongkok tiga... lihatlah, bagaimana tuanya bumi ini,

yer, kiamat pasti akan berlaku, mati itu kiamat kecil.. 

jom! kita belek hati masing-masing sama ada masih ada takwa dan iman... :)

No comments:

Post a Comment