Monday 27 May 2013

PLKN

PLKN ooo PLKN, aku ingat lagi, masa mula-mula dia keluar result PLKN ini, aku suruh cousin aku check, dia cakap tak dapat dooo, perh~ excited derr, beberapa hari kemudian, aku try check lagi, hoi! asal dapat ni, berpuluh kali kot aku try check, macam tak caya je, aku tak nak ok, pas tu, ramai la yang sedapkan hati kan,alooo~ i is redha~

pada hari tersebut, bermulalah cabaran aku hidup berasrama, muhahaha~ aku tak pernah jauh-jauh dari ma ayah, aku dapat dekat PLKN SRI MUTIARA, PULAU PINANG, kalau orang tanya aku, dapat PLKN kat ner? aku cakap dengan konfiden, OVERSEA uolss, ihik!

mula-mula sampai kan, rasa bagai kuli oo, sebab PLKN ini, atas bukit, so, kami semua terpaksa la mendaki bukit, gila~ sesak nafas aku ok, dah tu, bahagikan semua bilik, sekali turn aku, mane derr katil aku, tak da! ok, hari mula lagi dah nak buat aku tension, pffftttt~ PLKN FAIL!


tengok! kami semua sedang gigih  mendaki, haha~ oh ye, katil aku kedudukannya, punya la tak best, paling hujung, dah tu, belah kanan macam hall, tak best ok! 

pada malam pertama : aku tak tau pukul berapa, pintu dekat dengan aku ni, main buka tutup sesuka hati ok, dah tu, bunyi dia macam dekat filem juon! waktu tu, aku fikir benda tu jew, pffttt~ masalah yer, aku tengok orang sebelah lena bukan main lagi, ohh yer~ aku ni dah la insan paling hujung, dah tu, katil depan tak da orang, rasa macam nak balik hari itu jugak! lepas itu, aku nampak la orang dalam bilik itu, bagun nak gi toilet, dah tu, dengan konfidennya, aku pun folow la kan, mandi bagai~ kau tahu, balik tu, aku pun pergi la dekat pintu tu, so, gigih tutup rupanya, pintu tu, lock dia problem, cinabeng! woi! sorang un tak habaq kat aku! dah la aku baru sampai!

esoknya mulalah aktivitinya, kena beratur pada jam 6.30 pagi, lepas nyanyi lagu PLKN, dengar bebelan cikgu, so,mula aktiviti semua kan, dalam banyak-banyak benda kan, paling best adalah waktu makan jew, sebab yer makan 6 kali sehari, muhahaha~ aku kan suka makan!

aktiviti PLKN ini, tarak la best sangat pun, sebab asyik masuk kelas jew, dah tu, dari segi baju yer, akan diberi baju kelas, baju sukan dan baju kawad, kasut pun dapat tau, 

                                                            
                       ini kasut kelas! tapi, bila mau pakai sakit teramat, kasut murah la katakan


            ini pula kasut kawad, semua orang gigih nak tunjuk kasut selepas dikilatkan, muhaha~

aku kan jenis memilih sikit kawan, orang sebelah katil aku memang tak masuk ok, dia jenis mengarah orang, banyak cantik kau! so, kawan-kawan aku yang paling rapat pun, 3 orang orang je, idah,leha,siti, yang lain itu, biasa-biasa jew, kalau jumpa pakat melawak bagai tu boleh la, kawan aku yang 3 orang ini, sampai sekarang still contact each other, :)


ok, ini leha, muhaha~ rajin orang nya, pembersih, aku kan soso jew, dia siap tolong ketip kuku aku ok, sayang gilos!


                             ini pulak, siti, dua kali pandang dia, nampak macam ratatuel kan3, kong ajo!

                              idah, dia la orang first yang aku tegur waktu sampai PLKN,

pengalaman yang paling aku tak boleh lupakan ialah, histeria! of kus, kali pertama tengok depan mata histeria ni ok, lelaki pun yang lemah semangat kena jugak, waktu tu, baru la aku tau fungsi surah AL-BAQARAH yang aku hafal kan, trauma jugak la, sikit-sikit dengar orang menjerit, siang malam, trauma dengar orang jerit tau! perempuan yang paling banyak kena dari bilik aku dan bilik sebelah, kira satu kumpulan bravo

oh yeee~ PLKN ini, akan ada kumpulan yang kena jadi pengawal malam, tak tau apa nasib kami, esok itu la, histeria jadi, dah tu, aku ingat lagi waktu nak balik bilik lepas ronda pukul 12 malam itu, aku dengar suara harimau, seblah telinga aku jew, petanda la kan..

yang paling best kan, tiap kali magrib akan dengar suara iman yang terdiri dari wira jugak, akan selawat, perhhh~ rasa macam syok jew, aku suka ustaz kat situ, dia panggil aku minah saleh, sebab nya, hari tu, lepas kawad pagi, tengahari,petang, aku nampak dia duduk kat depan aku, dah tu, aku senyum jew la kan, dia cakap, awat muka awak tak hitam? muhaha~ terus aku cakap, saya anak kacukan, apak dulu duduk kat Paris,omak orang malaysia, ihiks!
kena sisih itu, benda biasa, aku kan pendiam, waktu pergi hutan kan, tugas aku just pergi ambik makanan jew, tapi, iolss tak kisah ok, aku dapat dekati alam hutan dengan lebih dekat, tido berbunyikan burung, aku suka!

ok la, cakap banyak pulak, layan gambar jom... :)


                                                 view dari bilik aku, akan nampak laut ok
                          
hari jadi tahun 2012, aku ingat lagi, diorang semua gigih ok, kumpul duit then makan ramai-ramai dengan gumbiranya!


         waktu ni, last day kat PLKN, gigih semua orang tangkap gambar matahari terbenam

                                                      
                        hari terakhir, kawad kaki dan kali terakhir juga aku masuk kawad dalam hidupku

                                                    
                                                                      RINDU!

                                                  leha bersama skandalnya, muhahahah~

waktu ni, bomba datang, nak tunjuk la kan, cara-cara memadamkan api, sekali, amek kau! semua kena marah sebab tidak mempunyai tatasusila, aku bertatasusila okies!

                                      
                                                  gilos duduk situ selama 3 bulan, muhahaha~
cakkk! okies, so, sapa-sapa dapat tu, pergi je la, pengalaman kot! macam aku, dalam pada tak suka tu, last-last, hari terakhir, nages bagai nak rak, muhahaha~ yang best tu, kawan-kawan la,hidup dengan kaum cina, india, baru kita tau macam mana cara hidup diorang kan, so,  ADIOSA! :)


No comments:

Post a Comment